Minister zegt 15 miljoen toe ivm overlast spoor Meeteren-Boxtel

Printerversie
Gepubliceerd op: 30-03-2019 | Gewijzigd op: 30-03-2019
Nog voordat het comité GOEDRENTREINEN NEE op 2 april 2019 aan de Tweede Kamer  een petitie aanbiedt *heeft minister Stientje van Veldhoven € 15 miljoen toegezegd om daarmee op enkele plaatsen de overlast aan trillingen en geluid tegen te kunnengaan. Dat geld wordt besteed aan damwanden  en een stiller remsysteem, waarmee goederenwagons worden uitgerust.
 
*Bericht van 26 maart 23019 Comité biedt op 2 april 2019 aan Tweede Kamer petitie aan

Het uit gemeenten,  wijkraden  en organisaties ontstane actiecomité GOEDERENTREINEN NEE gaat op dinsdag  2 april 2019 naar de Tweede Kamer om daar een petitie tegen de komst van goederentreinen op de lijn Meeteren-Boxtel aan te bieden. Het comité vreest voor geluidsoverlast en trillingen, afgezien nog van het passeren van treinen met gevaarlijke stoffen.
Voorafgaand aan het overhandigen van de petitie, is een handtekeningenactie gestart  die al honderden reacties heeft opgeleverd. Het eerste resultaat daarvan wordt op 2 april 2019 aan de minister overhandigd.
Zie de site om een handtekening te zetten: GOEDEREN TREINEN NEE


Bericht van 8 mei 29018 Goederentreinen een ramp voor omwonenden aldus TNO
Gemeenten langs spoor vragen aan staatsecretaris Steintje van Veldhoven dat de goederentreinen niet  harder dan 50 km /uur de steden passeren.

Bericht van 8 mei 2018 Goederentreinenstroom: een drama voor omwonenden
Uit recent TNO-onderzoek [Management samenvatting] blijkt dat omwonenden langs de lijn vanuit de Meeteren in de Betuwe naar het Zuiden, slapeloze nachten krijgen. Door herrie en trillingen, op die lijn die onder meer Gelderse gemeenten en Brabant-Noord [Den Bosch en Vught en Boxtel] aandoet, krijgen omwonenden door 80 meer treinen, daar extra last van. Het kan zelfs zo erg worden dat die omwonenden moeten verhuizen doordat al die goederentreinen hun huis gaan passeren.De betreffende gemeenten hebben TNO opgedragen dit onderzoek uit te voeren.
Een niet te ontkomen noodzaak is daarom dat er geluidshekken en langzamer rijdende treinen [max. 50 km] en dempers onder de rails gelegd moeten worden. De maatregelen die tegen die trillingen en het geluidsniveau genomen zouden moeten worden gaan 34-50 miljoen euro kosten en betreffen met name drie aaneengesloten bebouwingen in Waardenburg, Hedel en Den Bosch.  


Verkadefabriek
Onderwerp van Nieuwscafé van 9 maart 2015 o.a. plan van Programma Hoogfrequent spoor[PHS] om  's nachts meer goederentreinen langs Den Bosch te laten gaan.

foto © henk van esch, 9 maart 2015.

 

Terug naar boven