Aftrap publiekscampagne culturele activiteiten

Printerversie
Gepubliceerd op: 31-08-2006 Vanmiddag 31 augustus 2006 vond in het Bestuurscentrum de aftrap plaats voor de publiekscampagne rond cultureel/historische activiteiten. Tevens werd het logo de Tijdreiziger onthuld en de nieuwe site gepresenteerd. Daarop staan alle activiteiten die de uiteenlopende Bossche cultuur/historische vereniginen ontplooien.

Het logo en de site zijn ontworpen en uitgevoerd door 'Die zijn zo I ontwerpers samen met De Ridder publiciteit.

Na een overzicht van de voorbereidingen die in de afgelopen jaren zijn geschied, gaf Rolf Hage aan de hand van een computeranoimatie een indruk van wat is gerealiseerd en wat het publiek te wachten staat . 
In de hele campgane steekt het logo er manifest boven uit. Het is in de ondergrond groen, afgeleid van een stadszegel. Er staan enkele symbolen op uit het sterrenbeeld en uurwerken die verwijzen naar de snelheid en de toekomst. 

Tevens gaat er een speciale site van start www.detijdreiziger.nl , waarop actuele informatie staat en linken naar de desbetreffende partners. Er komt ook nog een nieuwsbrief waarop men zich kan abonneren.

Elk jaar krijgt een nieuw motto. Dat is dit jaar Feest, volgend jaar denken we aan markten/ pleinen of de jaren 70 en in 2008 religieus erfgoed . Daar kunnen we als 's-Hertogenbosch wel wat mee, aldus Hage. Het logo Tijdreiziger zal er steeds prominent bij prijken.  
De aftrap door Rolf Hage van het Stadsarchief rond de start van cultuur/historische activiteiten werd ingeleid met een tijdklok. Dat is symbolisch voor het thema/logo 'de Tijdreiziger'.

Rechts archivaris Rolf Hage die de inleiding verzorgde en een toelichting gaf op de activiteiten die tot deze aftrap hebben geleid. In een blik op de toekomst steklde Hage dat Geschiedenis leeft. Publcaties over heden en verleden maken de stad aantrekkelijker.  
Cultuurhistorie kleurt de stad .Het is nog steeds zo, dat uit onderzoek blijkt dat 25% van de potentiële dagjesmensen eigenlijk wel genegen zijn naar de stad te komen, maar nog overgehaald moeten worden. Ze weten de weg -nog- niet, aldus Hage.
foto's © gerard monté, 26 augustus 2006.
 
Links boven: Rob van de Laar van het Stadsarchief, mede belast met publicitaire activiteiten.
Links: een deputatie van Stadsarchief Jacques Biemans [midden]\, Bouwhistorie , archeologie en monumenten.\Links[BAM] met Eddy Nijhof [vooraan] en Dick van de Vrie [3e van r.]. Op de achtergrond Henny van de Heijden-Molhuysen.



Wethouder Roderick van de Mortel zou met een zwaard en geheld [zo bleek achteraf] de presentatie openen. De helm liet ie -om welke reden ook- maar liggen. Behalve monumenten horen er in zijn portefeuille ook werkegelegenhei [ruim 90.000 arbeidsplaatsen in de stad] en economische zaken.
foto's © gerard monté, 26 augustus 2006.

 
Rechts: de site www.detijdreiziger.nl
Boven: Ernest Verhees, hoofdredacteur van Bossche Bladen reikt aan wethouder Van der Mortel de speciale editie uit, die tgv De Tijdreiziger en de publiekscampagne wordt uitgegeven. 

foto's © gerard monté, 31 augustus 2006.

Van de Mortel benadrukte nog eens dat Den Bosch op de 5e plaats staat, na Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht met de meeste dagbezoeken. Den Bosch telt jaarlijks ongeveer 150.000 bezoekers! Uit onderzoek blijkt dat deze bezoekers de stad waarderen als winkelstad, door het Bourgondisch klimaat [café's en restaurants] en vanwege de cultuur /historische uitstraling.
Er zit nog een golf van potentiële bezoekers aan te komen, aldus Van de Mortel, duidend op de grijze golf...,. die veel te besteden heeft, en waarvoor we door samenwerking, klaar moeten zijn om die te ontvangen. Die stroom zou ons als stad nog wel eens een paar plaatsen hoger kunnen doen uitkomen als drukste stad waar dagjesmensen heen gaan, besloot de wethouder.

Terug naar boven