De Meierij met een veel omvattende productie Het Narrenschip

Printerversie
Gepubliceerd op: 18-10-2015 | Gewijzigd op: 20-10-2015
Op 19 november 2015 vindt in het Jheronimus Bosch Art Center de generale plaats van de nieuwe - veelomvattende - productie van muziek en theatergezelschap ‘De Meierij Theaterproducties’. Dat ‘veelomvattend’ slaat zowel op het geconstrueerde decor als om het verhaal.

Het Narrenschip [een herinnering aan een oud Vikingschip de KNAR], is al bedacht tijdens de vorige productie van ‘De Marskamer [2011]. Het script is van Henri Swinkels. Hij laat het publiek’, dat zich aan weerszijden van het toneel in het middenschip van de ‘kerk’ bevindt, hun wijsheden en gebreken ervaren.
Men kijkt letterlijk naar zijn /haar spiegelbeeld op het toneel waar zich een NAR [Paul Brands] tot vervelends toe de spelers opjaagt en de toeschouwers vermaakt.

-Rechts het Narrenschip op tekening met een kasteel er op en er komt ook nog een zeil op.
-Rechts: Onder de productie bekijkt  het Narrenschip  in een van de hallen van voorheen Grasso.
Het Narrenschip is in vier identieke delen opgebouwd. Tussen voor-, en achterboeg bevindt zich het podium. Het totaal is 16 m lang en 6 meter breed.
Het schip is afgeleid van een Knar, zeg maar een schip uit de tijd van de Vikingen.

foto's © paul kriele, 18 oktober 2015.


Het Narrenschip is afgeleid van een bekend schilderij van Jeroen Bosch waarop allerlei kleine taferelen, zoals wraakzucht, jaloezie, lust en bedrog staan afgebeeld.

Zoals dat in de middel eeuwen –toen de mensen nog ongeletterd waren- met tekeningen gebeurde –attendeert deze Raamvoorstelling, zoals dat in vaktermen heet - de toeschouwer op zijn zijn/haar gebreken.
Het reizend gezelschap aan boord, dat van uiteenlopende komaf is, van sjiek tot hoerig, maakt, mede door de opdringerige Nar, allerlei ontwikkelingen mee. Het is een bont en gevarieerd gezelschap wat in de kleding [Ankie van Meerendonk] tot uiting komt.

‘Een vleugje dramatiek, daar ontkomen we niet aan,’zegt auteur Henri Swinkels. ‘Dat zit nu eenmaal in de mensheid. En die middel eeuwse sferen heb ik in de cadans van de tekst met zijn alliteraties tot uiting laten komen.’ En zoals het toen hoorde krijgt men een lesje mee. Daarin zit de moraal van het stuk vervat.’

Componist en muzikaal leider Tom Löwenthal.
foto's © paul kriele,
18 oktober 2015.
Script Henri Swinkels.
In het dagelijks leven gedeputeerde
bij de provincie.
Kledingontwerp
Ankie van Meerendonk
Hoofd atelier
Jeanne van Zandvliet

De keuze van een Narrenschip is wel erg gecompliceerd, doordat zich aan weerskanten de voorstelling afspeelt. Dat was een uitdaging voor de regisseur Peter van Aar. Maar ook voor de decorontwerper Joep van Opstal.
Een geweldig orkest bestaande uit amateurs van hoog niveau, dat al jaren aan de 30 jaar bestaande Meierij is verbonden,
geeft de uit 75 man/vrouw bestaande spelersgroep en het koor de gedreven prikkels, passend bij de reeks scènes die uiteindelijk tezamen het één verhaal vormen.
Maar helaas: de spelers gaan met het schip ten onder en de NAR verdwijnt [..] als de lachende laatste.. .

Regisseur Peter van Aar Kapwerk Huib Burmanje. Decorontwerper,
artistiek coördinator
Joep van Opstal.
Joop Nafzger
voorzitter van het
Bosch Decor Collectief

Kap en grime Het was geen tijd van mooie kapsels en blosjes, zegt Jeanne van Zandvliet , die de haarmode daarom bescheiden heeft gehouden. Ook voor Huib Burmanje was er daarom geen aanleiding hoog opgezette en rijk gecoiffeerde kapsels te bedenken.
Productieleider Mieke van Opstal, die deze middag voor de pers de gastvrouw is, geeft een toelciti9ng op he totnstaan en de aanpak van dit stuk dat eigelodnberdelezouwiordn -naast de Marskramer-van een drieluik.
Het was juist de vraag van het Jheronimus Bosch Art Centre, die toen de Marskramer zagen, om deze productie bij hen in het centrum te laten opvoeren.
De generale van Het Narrenschip is op19 november 2015 , t/m 28 november 2015 zijn er dagelijks voorstellingen in het JBAC.

Zie voor verdere info: ook www.meierijtheater.nl

-Boven: repetitie van het orkest olv dit keer Arjan van Baest en rechts met de spelers olv regisseur Peter van Aar.
De bezetting [koor, spelend koor en de spelers]
bestaat tezamen uit 75 man/vrouw.

-Links: Ankie van Meerendonk licht de
ontwerpen van enkele costuums toe:
vlnr.: costuum van 'Rijk' de adviseur van de eigenaar van het schip, Cisane, een aan lager wal geraakte 'dame'.
Uiterst rechts dat van een kind en 2e van rechts: een rijke dame.


-Rechts: Paul Brantz, de NAR in het stuk.
Links van Paul Brantz staan Mieke en Joep van Opstal.

foto's © paul kriele, 18 oktober 2015.
 
   
Hoofdrolspeler Paul Brantz in de rol van NAR
Paul Brantz [40 jaar] heeft, om zo te zeggen, een theaterverleden. Dat begon al vanaf zijn 15e in Voorburg bij toneelverenning Het Loo.  Eenmaal in Zaltbommel terecht gekomen speelde hij aldaar in toneelgezelschappen ['Theater Groen' en 'Open theater'] en nam er ook zangles.
Daarop volgde Den Bosch als nieuwe statie, waar Paul onder meer de - inmiddels opgeheven - StudentenToneelstichting oprichtte. Hier begint een carrière in de musicalsfeer.
Laatstelijk acteerde Paul in de productie Marskramer van De Meierij Theaterproducties.

Terug naar boven