Zoeken
Impressie van 'de Marskramer' van De Meierij
Printerversie |
Bastion Oranje en andere lokale media woonde een proefvoorstelling bij van De Marskramer, een theaterproductie die de Vereniging 'De Meierij' volgend jaar mei met 51 spelers en daar bovenop komen nog eens 15 musici in de Verkadefabriek op de planken brengt. Een fotoimpressie.
Het stuk - merendeels in zang en dichtvorm -[naar script van Henri Swinkels] speelt zich af tegen een strak Bosch sithouet van decor- en costuumontwerper Joep van Opstal. Door kledingcombinaties en minder opvallende decorchangementen, die merendeels door de spelers zelf worden toegepast, speelt zich in het silhouet van de stad de aaneengeregen 25 taferelen af rond de figuur 'de Marskramer'. Dat is dan wel een middel eeuws figuur, maar door referenties en teksten is het pittig neergezette komische en dan weer serieuze verhaal in onze tijd geplaatst.
Het stuk is opgezet in de aanloop naar het Jeroen Boschjaar en inmiddels door de stichting Jeroen Bosch 500 gekeurd. Het zal waarschijnlijk in de programmering 'Visioenen rond Jeroen Bosch' worden ingepast. De figuur de Marskramer[ook wel Landloper genoemd van het achterpaneel van de Hooiwagen] , doorloopt de zeven hoofdzonden maar wordt bij die verleidingen beschermd door de Muze.
De 52 spelers zetten op de oefenavond enkele pittig gespeelde [naar tekst en muziek] acts neer die met verve en weinig terughoudend werden opgevoerd, zoals het geroutineerde toneelspelers betaamt.
Decor en costuumontwerper Joep van Opstal geeft aan waarom hij koos voor een strak decor dat refereert aan de Dieze, de gewelven en de stedelijke bouw van de stad. 'Het is Den Bosch zoals Den Bosch nu is,'zegt Van Opstal. 'Het heeft daarom niet veel met de middel eeuwen te maken.' Rechts: Regisseur Peter van Aar geeft als toeliçhting op zijn keuze van de uitvoering: 'We zoeken steeds naar een uitdaging en een verrassing voor het publiek. Door de figuur van de Marskramer is dit het meest open stuk om er iets mee te doen. Mijn taak is het om van Jeroen Bosch hapklare brokken te maken in beeld en muziek en dat dus begrijpelijk voor de toeschouwer neer te zetten.' |
Bij de speciale repetitie in De Biechten in Hintham nogmaals de regisseur Peter van Aar en de componist [dit keer aan de piano] Tom Löwenthal. foto's © paul kriele, 12 april 2010. |
De openingsscene is nogal heftig, maar slaat goed aan omdat het de stad werkelijk toont met zwervers en randfiguren. | Daarin spelen onder meer mee, de voorzitter van de Meierij Gert-Jan van den Elshout links staand en bestuurslid Gerard Muller gebogen staand over een weeklagende broeder van Reinier van Arkel. |
Van de zeven hoofdzonden passeerden binnen een uur onder de bezielende en soms ernstige en dan weer humorvolle leiding van regisseur Peter van Aar vier van de 25 scenes de revue. De componist van de muziek Tom Löwenthal fungeerde deze avond als pianist bij het opvoeren van: de openingsscene, 'Klooster', 'Op zoek naar Marianne' en 'Honger'.
Zang en spel spelen weer een belangrijke rol in deze productie, waarvan de leiding berust bij Mieke van Opstal en productie-assistente Ilse van der Wee.
Het Verhaal:
Het verhaal van een gek die zo gek nog niet is. De krankzinnige Desiderius blikt terug op zijn leven. Als novice betrapt hij de monnik Nicolus met de mooie Marianne, waarmee zijn leven voorgoed een andere wending neemt. Ongewild wordt hij een speelbal van Nicolus in de zoektocht naar Marianne. Als marskramer vervolgt hij zijn zoektocht maar eenmaal buiten de veiligheid van de abdij wordt hij blootgesteld aan een wereld vol duivelse verleidingen (de zeven hoofdzonden). Maar zijn lustgevoelens voor Marianne vormen tenslotte zijn grootste obstakel. Om haar te redden moet hij ook deze overwinnen. En dat is ... om gek van te worden!
De scene 'Klooster'. Middenin: Een van streek geraakte broeder van Reinier van Arkel. Links Dorita den Bekker-Vorst en rechts Gert-Jan van den Elshout. |
'Honger''heet deze scene waarin veel mimiek, zang en hectiek voorkomt. foto's © paul kriele, 12 april 2010. |
Terug naar boven