Zoeken
'Smaakstad': 1e professionele wintermarkt in 2010
Printerversie |
België kent al vanaf 2006 het predikaat 'Hoofdstad van de Smaak', toen Hasselt en daarna achtereenvolgens Kortrijk, Lier en Leuven dit pedikaat kregen. Zwolle was het in 2008 en Amsterdam dit jaar en Den Bosch hoopt het in 2010 te worden. Dan worden een heel jaar lang activiteiten georganiseerd die gekoppeld zijn aan voeding en met name aan streekproducten. |
Burgemeester Ton Rombouts hoopt dat Den Bosch in 2010 een echte professioneel opgezette wintermarkt heeft. Onder ‘professioneel’ verstaat de burgemeester dus geen koek- en zopiemarkt met marktkramen, maar een winterfeest, waarin theater [Boulevard, Koningstheater, TheateradParade] samengaan met show [modeshow en showbizz] en muziek en ijspret. Met dat idee loopt Albert Verlinde al jaren. De tv-ster van RTL-Boulevard heeft Rombouts al met dit breed opgezet winterfeest weten te motiveren.
Rombouts uitte zijn voornemen in een hoopvolle verwachting dat tijdens Bourgondisch ’s-Hertogenbosch komend najaar, Den Bosch zal worden uitgeroepen tot ‘Hoofdstad van de Smaak 2010’.** Zwolle in 2008 en Amsterdam dit jaar gingen Den Bosch al voor. In België bestaat het al vanaf 2006, toen Hasselt een jaar lang ‘Stad van de Smaak’ was.
Voor die kandidatuur heeft de Bossche regio zich onlangs in Utrecht voor een jury van ‘Stad van de smaak’ in een grootse presentatie gemanifesteerd met streekproducten en culinaire hoogstandjes. Daarin werd door de samenwerkende organisaties, naast de voeding ook de productontwikkeling aangetoond.
'Daarmee heeft de Bossche regio laten zien dat het een uitgebreid scenario aan streekproducten kweekt. En er zijn 60 bedrijven, met name in Den Bosch, Oss en Veghel in de voedingssector actief,' aldus Rombouts motivering.
‘De stad wil zich meer op voeding en gezondheid gaan profileren,’ aldus Rombouts die toekenning van dat predicaat ‘Stad van de smaak’ belangrijk vindt omdat het aantoont dat de regio in streekproducten innoveert. Het streven naar een gezonde voeding werd met een intentie-overeenkomst [dd.28 januari 2009] al bepaald door een samenwerking van Onderwijs [Avans HAS], Gemeente, Gezondheidszorg [Jeroen Boschziekenhuis] en het Bedrijfsleven [ZLTO]. Deze instellingen spannen zich - onder het motto Fhealinc – in, de burgers tot een betere levensstijl [voeding en bewegen] te motiveren.
'Met de titel 'Hoofdstad van de Smaak' krijgt ‘Bourgondisch ’s-Hertogenbosch' een moderne lading,die nog eens aangeeft dat ‘wij’ de 3e stad van het land zijn met het meeste aantal restaurants per 1000 inwoners. Een breed opgezet winterfeest, dat in de evenementenluwe decembermaand plaatsvindt, zou daar goed bij aansluiten,' vindt Rombouts.
**actuele aanvulling per 22 april 2009
B&W vragen de raad in te stemmen met de besteding van € 300.000 uit de reserve “Themajaren Citymarketing” voor de organisatie, programmering en publiciteit van het themajaar “Hoofdstad van de Smaak” in 2010. De landelijke campagne “Week van de Smaak” vindt plaats eind september. Deze week geeft impulsen aan de duurzame productie en bereiding van voedsel en vergroot het consumenten-bewustzijn hierover. De organisatie kent jaarlijks de titel “Hoofdstad van de Smaak” toe aan een andere stad. De gemeente ’s-Hertogenbosch heeft zich kandidaat gesteld voor 2010.
Terug naar boven