Zoeken
Vlamingen: LateNightshow is oppervlakkig
Printerversie |
Geen beter contrast viel er tussen de professionals en het publiek woensdagavond in de LateNightshow te beluisteren. Daar waar het publiek enthousiast en positief is over het merendeel van de voorstellingen, geven de professionals een tamelijk relativerende en zelfs kritische beoordeling.
Een voorbeeld was Frank Verhallen, directeur van de Koningstheaterakademie, die toch al niet bekend staat om zijn optimistische inbreng in het programma, zoals vorig jaar al bleek. Ook twee Vlaamse theaterkenners gaven -met name de LateNightshow- een onvoldoende.
![]() |
![]() |
KoningstheaterAkademiedirecteur Frank Verhallen toonde zich opnieuw weinig assertief en wist, ondanks aandringen van presentator Theo Verbruggen, niet in te spelen op het genre LateNightshow. | De Vlaamse deputatie, theaterkenners Fabien Audooren [l] en Guido de Leeuw toonden zich niet echt enthousiast over de inhoud van de LateNightshow. foto's © paul kriele, 12 augustus 2009 |
Verhallen vond de voorstelling van de Bosche theatermaakster Judith Bruynzeel matig. Hij kon er niet geëmotioneerd door worden. Ondanks aandringen van presentator Theo Verbruggen om zijn gevoelens daarover uit te spreken. 'Het raakte me niet. Ik ben teleurgesteld,' aldus Verhallen. 'Theater moet wat met je doen. Het is typisch iets van wat de elite er van vindt. Kijk maar naar de televisie, dan zie je wat de elite ervan vindt,' aldus Verhallen die - begeleid door afkeurend geschreeuw en hoongeroep - van het podium stapte.
Het publiek uit zich via interviews ter plekke in het algemeen steeds erg positief over de voorstellingen. 'Gitanes Ultra Light' van de regisseuse Judith Bruynzeel kreeg veel bijval. Dit theaterstuk speelt zich af in het Paleiskwartier rond een Romafamilie. Met hen toont de Bossche theatermaakster zich erg bettokken te meer omdat haar oma een Romatelg is.
Met 'fantastisch' en 'Uitermate tevreden' reageerden de geïnterviewden op de voorstelling 'Met wortel en tak' van Vivianne van den Boom, die zich in theater Artemis [Predikheerenpoort] afspeelt.
De Vlaamse deputatie toonde zich niet erg uitbundig over -in dit specifiek geval - de LateNightShow. Guido de Leeuw, algemeen en artistiek leider van het Gentse Muziek en Theatercafé Trefpunt, vond de editie van woensdagavond maar 'zo zo'. Fabien Audooren, artistiek director van het Internationaal Straatfestival in Gent, vond qua inhoud de show erg oppervlakkig.
Ze werden door Verbruggen bevraagd over hun ervaringen in Den Bosch, maar konden nog geen indruk over het programma geven omdat ze pas waren gearriveerd.
'Maar een samenwerking in gelijke producties en voorstellingen en een co-financiering van beide festivals, de Boulevard en het Gentse theaterfestival ligt voor de hand,' aldus beide Vlaamse theatermakers/kenners, die nog tijdens de show bijval kregen van wethouder Rodney Weterings.
Vlaamse theatergoep CieCecilia[/Het Paleis met Trouwfeesten en processen [Talent Factory]
De voorstelling van Trouwfeest en Processen' van de theatergroepCieCecilia/Het Paleis was een overweldigend 'feest'. De Vlaamse sprekende acteurs, met name de twee hoofdrolspelers Marijke Pinoy als de verlopen hoerenmadame Yolande en dokter Max ook in het dagelijksleven dokter bleven anderhalf uur lang met hun karikaturen de honderd toeschouwers in de Talent Factory boeien en beslist vermaken om de zich wisselende scenes die zich in hun kunstige voordracht als een reeks afwikkelden. Daartussendoor viel ons ook de korte subtiele verstandhoudingen [kwink en knipoog] met het publiek door de twee hoofdrolspelers op. Het begon in een feestzaal en eindigde in een, gepland, maar niet doorgaand, en daarop en hervoorgenomen huwelijk.
Van vrolijkheid naar zwaarmoedigheid, van huwelijk naar hoererij, zo breed lag dit spel dat ondanks het eenvoudige decor erg kleurrijk was.
De vraag is wel of de toeschouwers alle vondsten en verwijzingen hebben begrepen/ kunnen verstaan. Een tweede, maar erg innemend plaats namen zoontje - 'blootpadje' -Thierry en diens broer 'Winnetou' in.
![]() |
![]() |
Lichteliijk amusement door dans en muziek. Maar vooral het verhaal, dat uit moest lopen in een trouwfeest dat uiteindelijk toch niet doorging, trok het publiek mee naar het einde. |
Trouwfeesten en processen: Het verhaal speelt zich af rond een hoerenmadame. De intriges die dat oplevert met haar gezin, in haar liefdes en met haar 'kalanten'..maakt het tot een speels en boeiend theater dat perfect door deze acteurs werd opgevoerd. Op de foto wordt de hoerenmadame Yolande [Marijke Pinoy] afgevoerd. foto's © paul kriele, 12 augustus 2009. |
Terug naar boven