Zoeken
Treinen rijden weer aan zuidzijde emplacement
Printerversie |
ProRail bericht dat '....de sporen op het Bossche stationsemplacement klaar zijn voor de toekomst'. ProRail en aannemer Strukton hebben in de nacht van woensdag 16 op donderdag17 apri 2014 de omvangrijke vernieuwing en herinrichting van het spoor aan de zuidkant van het station afgerond. Het station is weer volledig bereikbaar voor reizigers met de trein vanuit het zuiden.
Op werkdagen reden er meer dan 100 bussen van en naar Boxtel die een half miljoen reizigers hebben vervoerd.
De afgelopen drie weken is door in totaal zo'n 2000 mensen hard gewerkt om alle sporen, seinen, wissels, kabels en bovenleidingen aan de zuidkant van het station te vernieuwen. Om de doorstroming en betrouwbaarheid rond het station te verbeteren is het spoor opnieuw ingericht:
betere scheiding van vervoersstromen
-minder wissels liggen, zodat geeft treinen ruimte om met een hogere snelheid aan te komen en te kunnen vertrekken
Resultaat: een goed functionerend spoorknooppunt en ruimte voor meer-en snelle- treinen van en naar het station.
Foto's ten tijde van de werkzaamheden op het zuidelijk deel van het stationsemplacement, waar onder meer leidingen, rails en wissels werden vernieuwd. | |
foto 's [vanuit trein genomen..] © paul kriele, 17 april 2014. |
De omvangrijke vernieuwing is de laatste grote stap van het project ‘Sporen in Den Bosch’. Dit lost knelpunten voor het treinverkeer op. Om dit bereiken is het aantal sporen over de rivier de Dieze verdubbeld en kruisen treinen uit Nijmegen en Utrecht elkaar ongelijkvloers dankzij een fly-over. Op het station zijn perrons verlengd en aan beide zijde van het station is het spoor vernieuwd en heringericht.