Treinen: Vier sporen naar Vught +nieuwe kruising naar Tilburg

Printerversie
Gepubliceerd op: 05-09-2012 | Gewijzigd op: 06-09-2012
Vóór 2020 kunnen er tussen Den Bosch en Vught over vier sporen treinen rijden. Ook wordt de afslag naar Tilburg op enigerlei manier aan dat toenemend verkeer aangepast. Hoe dat uitgevoerd wordt staat in de Notitie: 'Reikwijdte en detailniveau', die drie varianten bevat. Omdat die notitie pas morgen- donderdag 6 september 2012-openbaar wordt, kan Prorail daar nog niets over naar buiten brengen. Dus een invulling met een fly-over, die we meldden, was wat voorbarig.
De notitie bevat in ieder geval drie varianten*. Op basis van die notitie wordt nog een 'Milieu-effectrapportage' gemaakt en daaruit vloeit een- door het Rijk te nemen- uiteindelijk oplossing voort.

 De infrasctructurele ingrepen in het spoornet zijn nodig  om het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer [PHS] mogelijk te maken. Dat nieuwe PHS-treinverkeer betekent dat er om de tien minuten treinen rijden tussen de grote steden in 't land. Naast overigens de goederentreinen...

Andere ingrepen zijn dat de Betuwelijn een aftakking bij Meteren [Betuwe] krijgt naar Boxtel. Daarom ook worden tussen Den Bosch en Vught het spoornet van drie op dit moment, naar vier sporen uitgebreid.
Het werk moet tussen 2016 en 2020 worden uitgevoerd.

Op 18 september informeert NS het publiek in Hotel Vught over de ingrepen. zie ook op www.prorail.nl/meeterenboxtel.

* Drie varianten
De varianten zijn ongelijkvloerse kruisingen bij de Loonsebaan en /of in de oevrgang Wolfskamerweg, een andere variant is de lijn Den Bosch-Tilburg gelijkvloers en die naar Boxtel ongelijkvloers  te maken. Een derde oplossing is het spoor door Vught helemaal ongelijkvloers te maken.