Bossche boekenweek legt levens auteurs open

Printerversie
Gepubliceerd op: 05-03-2010 | Gewijzigd op: 06-03-2010
Vrijdagavond - 5 maart 2010 - opende  'Den Bosch' op zijn manier voor de 14e keer de boekenweek die landelijk op 10 maart 2010 begint.  Dat gebeurde in het Bestuurscentrum met genodigen van culturele instellingen, zoals onder meer de bibliotheek, musea, de theaters en boekhandel [Selexyz/Heinen] en het Brabants Dagblad beiden laatsten, naast de gemeente sponsoren van de manifestatie.
De auteurs  Bert Natter, Rick Launspach, Marieke van der Pol, Thomas Rosenboom Jan Brokken, Frank Westerman en Judith Koelemeijer openden het buffet van Hutten Catering.
Wat opviel was dat in deze editie de schouwburgzaal minder vol was dan andere jaren, maar dat kwam mede doordat het programma was verbreed en de bezoekers in het theater waren verspreid.

Links boven: Frank Westerman en Marieke van der Pol
rechter foto: Judith Koelemeijer en Thomas Rosenboom en Jan Brokken
en linker foto: Frank Westerman [deels zichtbaar], Bert Natter  Marieke van der Pol en Judith Koelemeijer openden het buffet van Hutten Catering.
Op de foto links boven ook Judith Vink [TheateradParade] [l] en de voorzitter van de stichting Literaire Manifestatie André Stikkers.

foto's © paul kriele, 5 maart 2010.
 


Frénk van der Linden, oud journalist o.a. bij De Tijd [en oud-collega van Tony van der Meulen van het Brabants Dagblad] en auteur liet  zich door zijn soms - persoonlijk - diepgravende interviews van zijn journalistieke kant zien en toonde zich als collega-auteur inhoudelijk goed verwant met de gastauteurs wat tot treffende en openhartige uitspraken en soms ook hilarische momenten leidde. [zie hieronder]

In die film kwamen de meest recente boeken langs, zoals Begeerte heeft ons aangeraakt [Bert Natter], '1953' van Rik Launspach, verfilmd als De Storm en  van Marieke van der Pol Bruidsvlucht, verfilmd als Bride Flight) en  (Gewassen vlees, Publieke werken en Zoete Mond vanThomas Rosenboom. Allen mochten tot slot een treffende zin uit hun werk op een zuil neer schrijven. 

In de Pleinzaal traden de non-fictieschrijvers Jan Brokken, Judith Koelemeijer en Frank Westerman met een apart programma ‘Land op drift!’ voor het voetlicht. Daarin namen zij het publiek op een zoektocht naar de actuele gedaanteverwisseling die Nederland doormaakt. In de Cinema Club werd de film Bride Flight uit 2008 vertoond.

Na afloop was er een boekenmarkt waar de deelnemende auteurs hun werk signeerden en hun boeken te koop lagen.

Toespraken van de wethouder Rodney Weterings en André Stikkers volgen nog.
Rodney Weterings begon met een beschouwing waarin het thema 'Nederland verandert' sterk naar voren kwam.
'Dat speelt zeker sedert mijn aantreden als wethouder in 2006. Het blijkt de laatste jaren sterker bijvoorbeeld door het  [door Weterings eerder geregistreerde, red.] bekritiseerde populisme in de politiek. 'Men heeft geen compassie meer.
Het klimaat wordt harder en botter én..  meedogelozer,' sprak de wethouder van de PvdA, die na de verkiezingsuitslag [3 zetels minder] op de wip zit. 'Maar dat moet de vijf leden tellende fractie deze week uitmaken,' zei Weterings elders die avond.
Voorzitter André Stikkers constateerde dat het literaire klimaat in de stad in een veelbelovende groei verkeert. 'Door het jaar heen zijn er diverse activiteiten.' Stikkers noemde: 'Geen daden maar woorden', 'Onbederf''lijk Vers', het Literair café en manifestaties in de Verkadefabriek, de bibliotheek en het theater.
Ondanks de bezuinigingen die op ons afkomen, blijven we hopen dat deze manifestatie nog lang [misschien wel tot de 24ste editie],  mag duren en de sponsoren ons niet in de steek zullen laten.' 

Waarom schrijven schrijvers?
Frénk van der Linden vroeg aan elk hoe zij een boek schrijven. Natter begint meestal met de eerste regel, die dan later best wel kan wegvallen,Thomas Rosenboom vindt he the tgemakkelijkst om een ontwerp [naar schema] te maken. 'Ik wil het verhaal eerst voor me zien'. en de ijdele Rik Launspach [*1958], die deze karaktertrek tot in zijn foute [ licht beige cowboy-]schoenen liet doorschemeren, bekende dat hij eens de fout had gemaakt door te zeggen dat  het hem uit de lucht kwam vallen.. .'  en Marieke van der Pol, die qua schrijversblokken altijd die 'van de Hema' kiest  en ze wegzet in haar boekenkast onder  de stikker 'writersblocks',  zei systematisch te werken.

Bert Natter maakt altijd aantekeningen in kleine notitieboekjes, waarvan hij er eens een doos van 500 stuks voor 14 euro op de vrijmarkt had gekocht.  'Als je iets op schrijft kun je het weer vergeten en heb je ruimte om weer aan nieuwe ideeën te denken.'
Frénk: 'Waarom zou je een boek schrijven,' beantwoordde Natter met: 'Waarom zou je geen boek schrijven.  Ik kreeg 't idee iets moois te schrijven toen ik een boek las dat ik per see meteen uit wilde lezen.'
Van der Linden zaagde Launspach nogal door naar zijn motieven tot schrijven en dat zette hem in een lastig parket.
Zoals zijn boek over de watersnoodramp in 1953.
Rik: 'Er was al veel over geschreven, maar dat waren steeds verhalen per plaats. Nooit een grote roman. '
='Typisch,' antwoordde Van der Linden, 'dat men steeds leest over verdriet en rampen en niet over geluk. 
Wat trok je in die ramp aan?'
-'Dat is een foute vraag,' repliceerde Launspach. 'Ik houd van geschiedenis en het epos daarin.'
= 'Stel dat de dijken in 1953 niet waren doorgebroken, dan had jij geen boek geschreven.' 
-Mij trof de verbazing en de kennis die er achter zat, want de dijken deugden niet en er was nog steeds niets aan gedaan..'.

De vragen van Frénk gingen diep en ze legden soms verborgen 'privé' bloot, zoals bij Launspach die eerst een balletakademie had gevolgd. Daar was hij meer tot zichzelf gekomen, dankzij een opmerking die zijn ijdelheid raakte. Het was de tijd dat je op vrijerspad ging. Ik was nog mooi en glad en goed geproportioneerd. Een studiegenote gaf me op mijn lazer. Zij liet me merken dat je in de liefde moet leren en niet teveel op jezelf focussen.' 
Frénk cynisch: 'en  daar dan een boek van te maken..'.
Rik: 'De slechte kanten probeer je in een schuurtje te zetten en de goeie in de voorkamer. Door een moeilijke situatie kom je vaak tot ander inzicht. Het geeft een wending in je denken.'


Terug naar boven