Zoeken
Stadsopera in december in TheateradParade
Printerversie |
Woensdagmiddag 13 maart 2013 werd in het Heineken Ontspanningscentrum [H.O.C.] voor betrokkenen, de pers en sponsoren, de eerste klanken [muziek en voordracht] van de stadsopera 'JHEROnimus' getoond en ten gehore gebracht.
JHEROnimus is, als vervolg op La Madeira [2003] en We nou weer [2007], het product van de stichting ’t Vervolg’, die als doel heeft om de 2-3 jaar een theaterproductie op de planken te zetten.
Openluchtopera in 2016
Bij de vragenronde antwoordde Marcel Kersten over een vraag mbt de plannen in 2016 dat '...Het Vervolg dan plant om een openluchtopera op de Markt te houden. De Markt is bij uitstek de locatie on iets met over Jeroen Bosch te doen,' aldus de penningmeester.
Stadsopera in december 2013
Dit keer is gekozen voor een stadsopera waarin het spel letterlijk en figuurlijk dicht bij het publiek staat .
De totale bezetting van de € 350.000 kostende productie, is 250 man/vrouw, waarvan er 125 op de bühne staan, aldus voorzitter Willem Poen, die met o.a. de pr-man Peter Winkens deze kennismaking begeleidt.
Het verhaal . gescheven door Yvon Haan, draait om Aleid, die na tien jaar terugkeert naar haar stad Den Bosch. De eerste scène speelt zich af in het Zuiderportaal van de Sint Jan. De kunstzinnige Bosch begeleidt en leidt Aleid in haar angsten [demonen] en gekten [de gekken van Reinier van Arkel]. Naast de Sint Jan zijn er nog scènes in Reinier van Arkel en in de stad.
Het bestuur van 't Vervolg vlnr: voorzitter Willem Poen, Dré Zijlmans [productie], secretaris Mirjam Smulders, penningmeester Marcel Kersten en pr-man Peter Winkens. foto © paul kriele, 13 maart 2013 |
Het Jeroen Boschkoor en Jeroen Bosch [Hein Remmers] en Aleid [ Maartje Rammeloo] kwamen die middag, gestoken in prachtige costuums, al vast met een voorproefje op JHEROnimus.
In de productie spelen de veelal lokale spelers, koor en orkest tezamen. Dat maakt de uitvoering tot een echte stadsopera, aldus de regisseur Vincent van den Elshout.
Een professioneel Jeroen Boschkoor olv Paul van Gulick, die ‘de paarden van Ben Hur bij elkaar moet houden,' zoals een van de producenten zijn inzet karakteriseerde. Verder de turners van Flik Flak, het orkest olv Peter van Beijnum en een tiental professionele zangers [bas, sopraan/mezzosopraan, bariton en tenor], zij maken de bezetting op een totaal van 125 spelers.
De decorontwerper Jeroen van de Laar en rechts docent tekenen, kunstenaar en kledingontwerpster Hester van Amelsfoort. | foto's © paul kriele, 13 maart 2013. |
Die samenstelling van lokale koren, musici en gezelschappen bevestigt dat het echt om een stadsopera gaat, aldus Van Beijnum, die de tekst op muziek componeerde.
Het gestapelde decor ziet er spectaculair uit. Het is in hoogte opgebouwd om het perspectief, dat ze in de middel eeuwen nog niet kenden, na te bootsen, verklaart Jeroen van de Laar. Daarachter is ruimte voor een soort schimmenspel dat door de turners van Flik Flak wordt gerealiseerd.
Vincent van den Elshout [regisseur] verklaart met bravoer en geënthousiasmeerd door de componist Peter van Beijnum en de decorontwerper Jeroen van de Laar, hoe hij invulling geeft aan deze moderne opera. ‘We hebben er een fysieke voorstelling van willen maken, die zich dichtbij het publiek en in onze tijd, met zijn demonen, afspeelt. Dat maakt het voor iedereen toegankelijk.’
-Boven: Het koor dat onder leiding staat van dirigent Paul van Gulick [rechts] -Rechter foto bas/bariton Hein Remmers als Jeroen Bosch en Anne Marijn Smulders, sopraan, die de rol van Aleid vertolkt. |
foto's © paul kriele, 13 maart 2013. |
‘De schilder in doek,’ zoals kledingontwerpster Hester van Amelsfoort wordt genoemd, ‘doet’ het meest dankbare van een dergelijke productie. ‘Het is nu eens geen verhaal rond en over Jeroen Bosch. Dat vond ik al een hele uitkomst,’ aldus Van Amelsfoort, die bij haar ontwerpen van de prazhige costuums, geïnspireerd werd door kunstenaars als Alberto Burri, Gehrard Richter, Cy Twombly en Pollock.
Het stuk speelt in deze tijd maar pakt het verschijnsel demonen op waarmee ook Jeroen Bosch werd geconfronteerd. Maar plaatst de vraag en de worstelingen daar omheen [Reinier van Arkel] in onze huidige tijd. Hoewel de hoofdpersonen Jeroen en Aleid verwijzen naar het verleden , vormen hun namen het enige historische in deze, zeg maar, rmassaproductie.
De stadsopera Jheronimus speelt van 7 t/m 15 december 2013 in TheateradParade.
Voor video en verdere info zie Jheronimus Voor de cast klik op Cast
Terug naar boven