Privékwestie..? Onno Hoes wacht uitspraak in rechtzaak af

Printerversie
Gepubliceerd op: 08-04-2015 | Gewijzigd op: 08-04-2015
In de Verkadefabriek kwamen in de setting van de Avondeditie van dinsdag 7 april 2015 ruim in beeld:
de burgemeester van Maastricht Onno Hoes, kunstenaar Joost van Bleiswijk, partner van kunstenaar Kiki van Eijk en schrijver Adriaan van Dis.

Gespreksleider, naast Wilma de Rek**, Jan Tromp* nam als eerste Onno Hoes bij zijn kraag. Dat deed Volkskrantredacteur Tromp nogal standvastig en soms te ongenuanceerd [‘normaal mens’], suggestief en zelfingenomen, totdat Hoes hem eindelijk terecht wees dat hij al de hele avond worstelde met hoe tot de meeste concrete vraag [over dat bewuste incident rond Hoes, red.] te komen.
Daarop klapte instemmende de zaal. Maar Tromp, zo ijdel als hij is, hield vol, waarop de zaal de gespreksleider met gehoon en boegeroep weglachte. Maar toen zaten we al tegen het einde. Tromp kon toen niet anders dan deze editie van de Avondeditie, die muzikaal door de band ‘Straight from the Fridge’werd opgeleukt, netjes afbreken.

*Jan Tromp was naast redacteur bij de Haagse Post en de Volkskrant, ook tv-, en radio interviewer.Tromp woont in Herpt bij Heusden.
**Wilma de Rek is journalist bij de Volkskrant en co- auteur van Allemaal losers, van de Encyclopedie der Nederlanden en van De stijl van de leider.
Inbreng van Wilma de Rek
In deze neerslag noemen we alleen Jan Tromp, maar beiden hadden ieder hun aandeel. Wilma en Jan waren goed op elkaar afgestemd. De Rek toonde, meer dan Tromp, de objectiviteit die bij een journalist past. Zij was minder vooringenomen en meer terughoudend in haar mening.

Avondeditie in 'de Verkadefabriek

De drie gasten vlnr. kunstenaar Joost van Bleiswijk partner van kunstenaar Kiki van Eijk [ kunst in het Brabants Museum], burgemeester Onno Hoes en schrijver Adriaan van Dis.

foto ©paul kriele, 7 april 2015.

Hoes wacht uitspraak in rechtszaak af
Kortom Hoes wilde niet teveel op de feiten rond dat incident, dat Powned bewust geregistreerd had, blijven stilstaan. Een standpunt dat Hoes standvastig aanhield en dat al begon na een inleiding door Tromp dat ‘ Hoes voortijdig afscheid had genomen toen hij zich door een toy boy had laten verneuken.’ Tromp verluchtigde dat door nog eens de carnavalshit van 2015 ‘Je bent mijn toyboy’ te laten horen. Hoes: ‘Ik vertrok er zichtbaar wel even van. Maar dat liedje heb ik zelfs als persiflage op de ‘Maastrichtse sleuteloverdracht gebruikt. Maar het was geen ding om het op mijn mobieltje te zetten.’

Hoes verwees naar de rechtszaak die hij tegen Powned had aangespannen.
Daarvan verwacht hij eindelijk ! de uitspraak over waar nu de grens ligt tussen het privé en het publieke domein. Want Hoes wenst, ook al is hij burgemeester recht op een privé samenzijn –hoe dan ook- in een openbaar café, of hotel, of welke gelegenheid dan ook. ‘Is dat niet ongepast, vroeg Adriaan van Dis. ‘Nee, dat is mijn privéleven,’ aldus Hoes. ‘Daar heeft iedereen recht op. Maar ik ben door de media gepakt,’ Van Dis: ‘Ik heb voor mezelf grenzen gesteld, want je hebt voortdurend aandacht.’ Waarop Hoes met voorbeelden aangaf dat hij ook nog eens een paar keer per week op straat voor jood of voor homo wordt uitgescholden. Dat heeft niets met het burgemeesterschap te maken..!
Dat maakt dat er een rechtszaak zal komen met een uitspraak of er inderdaad grenzen liggen tussen Prive –en publiek domein en waar die grens ligt,’ zei Hoes.’Het is een samen zoeken naar een balans: de media, het publiek en jezelf.

Je bent ook burgemeester voor de burgers. Dus die hebbeen er recht op te weten wat voor mens dat is?’ aldus reageerde Hoes op de opmerking van Tromp of de kloof tussen bestuurder en het publiek niet te groot is?

Aan tafel links gespreksleider Jan Tromp en daar tegenover zijn partner in de Avondeditie Wilma de Rek.
Als gasten:  vlnr Joost Bleiswijk, Onno Hoes en Adriaan van Dis.
De band  Straight from the Fridge.waarvan niet alleen de enthousiaste inzet van de muzikanten, maar nog meer de krachtige stem van zanger Hogo den Hartog opviel.

foto's © paul kriele, 7 april 2015.

De Media zijn de schuld..

‘Voor de Maastrichtse gemeenteraad was het aspect functioneren dan ook geen punt van discussie geweest. Daar ligt niet de schuldkwestie. Nee, de schuld ligt bij die jongeman [Robbie Hasselt, red.] en bij de media. Het liep de spuigaten uit. Ik zie dat ook als een reactie op wat mijn voormalige echtgenoot Albert Verlinde in Boulevard [RTL] doet.
Na al die opstijgende commotie – met name in de boulevardbladen zoals Privé, de Telegraaf en op SBS - vond ik het wijs mij als burgemeester terug te trekken. Dat is toen mijn besluit geweest,’ sprak Hoes.

Daarop volgde een discussie over de status van een bestuurder. Tromp trok die status zelfs door naar een koning. Moet je zelfs als koning nog wel handjes geven ..? Van Dis: ‘Dat wat de Engelse prinsen doen is respectloos. Daar gaat het helemaal mis. Het [koningshuis,red.] democratiseert zichzelf weg.’

Na het voorbeeld van het optreden van Van Castricum van Powned, dat ter sprake kwam, toonde Tromp met oude Polygoonfilmpjes van een 60-70 jaar geleden aan hoe simpel en terughoudend de vraagstelling toentertijd aan een minister was.

Boeken van zus Isa Hoes en Adriaan van Dis
Hoes werd daarop het boek 'Toen ik je zag' voorgelegd dat zijn zus Isa Hoes schreef over onder meer de zelfmoord van haar man Antonie Kamerling. ‘Is ze daarmee niet te intiem geweest?, vroeg Tromp, ‘Het lijkt op voyeurisme.’
Kort antwoordde Hoes:’ Nee, dat was haar keuze. Ze heeft een aspect dat breed leeft in de samenleving toegankelijk gemaakt.’
Van dat boek, waarvan er overigens 250.000 zijn verkocht, sprong het gesprek naar het boek  'Ik kom terug', dat Adriaan van Dis over zijn moeder schreef.
Van Dis noemt het een karakter experiment. Het gaat je aan omdat ik er een kunstwerk van heb gemaakt.
Dit genre is een tendens. Je ziet ook boeken over dementerende ouders gaan verschijnen. Dat hoort bij de babyboom, of bij de emancipatie van de emotie.
'Ik kom terug' gaat over een leven vol leed. Ik heb haar altijd ontzien. Pas toen ze 97 werd ben ik mijn moeder gaan interviewen.
In dit boek zijn vier krankzinnige werelden bij elkaar gebracht,' lichtte Van Dis zijn werk toe. ‘Maar ik ben zelf ook een beetje op mijn moeder gaan lijken... .
Door de weg van de fictie op te gaan hoefde ik niet meer te twijfelen of ik mijn moeder dit mocht aandoen..’.
Iemand gaf mij dan ook het advies: Je moet niet over je moeder schrijven, maar over de indruk van je moeder..’

Het boek van Onno Hoes
Maar Onno Hoes was nog niet toe om te gaan schrijven. ‘Niet genoeg uitgedaagd?’ vroeg Tromp. Misschien nog wel eens voor mezelf , maar om dat nou aan iedereen toe te vertrouwen . Schrijven is nog iets anders dan dat je het met anderen deelt.’

Kunstenaar Joost van Bleiswijk
Tromp begon dit deel met de opmerking dat je op een Kunstakademie geen vak leert maar een mentaliteit wordt bijgebracht, waarop Van Bleiswijk antwoordde dat ‘.. je door die studie je gevoelens leert te uiten.’ Waarop Hoes zei dat ‘.. je als bestuurder ook leert dat je jezelf leert te ontrafelen.’




Kunstenaar Joost van Bleiswijk gaf een uitgebreide toelichting op zijn kunstvormen, de maakwijze en de reputatie die hij alom geniet.
vlnr aan tafel Onno Hoes, Adriaan van Dis en interviewster Wilma de Rek.
Op de achtergrond Joost van Bleiswijk en rechts Jan Tromp.


foto © paul kriele, 7 april 2015.
  

Kunst, maak je dat ook voor Ikea ? werd Van Bleiswijk gevraagd toen Van Dis zei, dat je kunst vaak maakt voor degenen die het kunnen betalen..en niet voor een bijstandsmoeder..’.
‘Daal je daarmee niet af ?, zei Tromp om nog eens de status en de afstand tussen bestuurder, schrijver of kunstenaar te adstrueren.
‘Nou ja, je wilt ook geheimzinnig en verrassend zijn,’ zei de kunstenaar . ‘Maar je moet ook niet teveel eenvoudige of goedkope dingen willen maken.’ Onno Hoes:’Maar Ikea maakt kunst wel bereikbaar voor meer mensen.’
‘Bleiswijk noemde als voorbeeld een keramiek object waarvan er duizenden in China zijn gemaakt. Daar zijn velen nogal weg van.'
Hoe zit je over tien jaar?’ vroeg Tromp.
‘Er zijn wat projecten zoals een open haard gemaakt mbv een snijbrander.’ Van Bleiswijk had daarvoor verschillende klokken getoond die uit mallen waren opgebouwd en die mbv een snijbrander werden geconstrueerd. Een ander groots project wordt komend najaar de inrichting van een reeks zalen in het Rijksmuseum rond een expositie van 180 stuks luxe goederen die afkomstig zijn uit Azië en Europa en dateren uit de tijd van de Hollandse handelsreputatie met die landen. Die zalen geef ik dmv fotobehang een gevoel mee waar het over gaat, lichtte Van Bleiswijk toe.

En nadat de opzwepende muziek van de ‘Straight from the Fridge [Keep it cool] nog eens had geklonken, trok de zaal, waar een opvallend aandeel van Hermes businessclub was vertegenwoordigd en de rest nogal grijs in plaats van jeugdig blond of zwart was gekleurd, naar de bar. Hoes trok met zijn privéchauffeur in een geblindeerde limousine zuidwaarts.



Terug naar boven