Start Design Museum Den Bosch onder nieuwe naam / logo onthuld

Printerversie
Gepubliceerd op: 31-05-2018 | Gewijzigd op: 01-06-2018

Bureau Iwaarden ArtWork
uit Barneveld bracht donderdagmorgen
1 juni 2018 het nieuwe logo
op de gevel van het Design Museum aan.
........................................................................

 
foto's © paul kriele, 1 juni 2018.

Bericht van 31 mei 2018: Start Design Museum

Het Design Museum Den Bosch is de nieuwe naam voor het Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch, officieel ingegaan op 1 juni 2018.Het gebeurde  onder de bezielende leiding van de  'nieuwe' directeur Timo Rijk. Rijk gaat zich- qua collectie- meer op toegepaste kunst fixeren. Tegelijk kreeg het museum een nieuwe huisstijl. Daarachter zit het bureau Arthur & Brent met Marcel Ploegmakers die de begeleiding deed van/naar de nieuwe strategie, positionering en merkendocumentatie. De visualisatie ervan was in handen van Lesly Moore.
Maar, zei Rijk, herpositionering is niets anders dan precisiëring. Dat doen we al anger met tentoonstellingen van hoofdzakelijk toegepaste -en enigszins beeldende - kunst. 

In aanwezigheid van een geselecteerd gezelschap van vriendenen donateurs werd woensdagmiddag 31 mei 2018 in het auditorium met een korte presenatie van het Design Museum de nieuwe naam en ook de nieuwe strategie ten doop gehouden.  

Rijk ging in op de verticale lijn in de huisstijl die de nieuwe strategie bepaalt. Die lijn nodigt uit tot een beeld resp.tekst , resp. links en rechts van die lijn. Dat maakt het vanzelf tot een verhaal.
 
   
-Boven:  Kernpunt van de nieuwe uitstraling/ koers
is de verticale lijn. Middels die lijn is de nieuwe koers zichtbaar  door links en rechts verhalen [beeld en tekst]
te plaatsen. Dat liet Rijk met een videopresentatie zien. Met dat verhaal krijgt de design betekenis, lichtte Timio Rijk toe.

-Rechts de door Lesly Moore uitgewerkte visualisatie van de nieuwe stratgie, positionering en merkendocumentatie, die aangedragen werden door Bureau Arthur & Bren
t

foto's © paul kriel, 31 mei 2018.
 
 


Foto's hieronder
In het auditorium van het Design Museum Den Bosch was de nazit.

-Rechts boven: Museumdirecteur  Timo Rijk met wethouder voor Cultuur Huib van Olden. 
-Links onder: Van Olden met Marcel Ploegmakers van bureau Arthur & Brent.
-Rechts onder: 'De vier mogendheden' vlnr: Karin Rademaker van hotel Central, Charles de Mooij, directeur van Het Noordbrabants Museum, Herman Lerou, Lid van de Raad van Toezicht en Maurice Horsten directeur BIM.


foto's © paul kriele , 31 mei 2018.


......

Rijk plaatste met trots 'zijn' museum temidden van de 'groten' in de VS , Parijs en London. Dat van Londen is even groot als het Bossche, dat volledig op design is gericht,  aldus Rijk. Daar zeggen ze zelfs dat 'Den Bosch' interesssanter is. 

Niet voor niets wees Rijk op de traditie die het museum al heeft waarin ook grote namen langs kwanen van: Wieki Somers, Maarten Baas, Scholten & Baijens en Bart Hess en als internationaal designer Ettore Sottass.

Maar de museumdirecteur legde de nieuwe koers ook bij de vrienden en donateurs. 'We gaan samen dit Design Museum neer zetten. Design wordt omarmd Design is vernieuwend.  Dit moment is een start dat we het op de kaart gaan zetten, sprak Rijk.
De eerstvolgende tentoonstelling is die met de pas geschonken collectie sieraden van wijlen Yvònne Joris, voormalig directeur van het SM's. 'Voor die expo wordt voor het eerst het auditorium uitgebracht. Dat is het nieuwe plein, want de begane grond dat is de plek voor exposities,'  aldus Rijk.

Zie ook voor huisstijl en nieuwe tentoonstellingen  www.designmuseum.nl


Terug naar boven