Zoeken
'Piep en Blaoslust' : Kunst, Kolder & Kitsch
Printerversie |
De editie op carnavalsdinsdag van Piep & Blaoslust bij het Stedelijk Museum stond dit keer bol van de kunst, maar dan natuurlijk op een ridicule en even ludieke manier verbeeld. Hoofdpersonen in die vertoning waren twee ex-top figuren van de Bossche musea: Margriet van Boven [Noordbrabants Museum] en Ivònne Joris [Kruithuis/SM's].
Componist, tekstschrijver, docent, musicus en spreekstalmeester Cees Slegers. Slegers is de motor en organisator van het jaarlijks optreden van Piep & Blaoslust. foto's © paul kriele, 17 februari 2015. |
![]() |
Maar eerst was er nog de algemene Jaarvergadering bij Mijn Tante in de Korenbrugstraat. Daar nam Cees Slegers afscheid als Hoofd van het Hoofdbestuur van de KVO, de Kring Vrienden van Oeteldonk.
Cees heeft een topfunctie aanvaard bij de Wereldfederatie van Kringen van Vrienden van Carnavalsteden. Een functie die vergelijkbaar is met die van Sepp Blatter voor de Wereldfederatie Voetbal.
Eenmaal, onder begeleiding van de Philharmonie Phanphare, aangekomen bij het podium voor het Stedelijk Museum in de Mortel voltrok zich voor een publiek van naar schatting 400 kleurrijk verklede Oeteldonkers, wederom een amusant schouwspel.
![]() |
![]() |
![]() |
-Boven: De Philharmonie Phanphare van Piep & Blaoslust. Rechts Cees Slegers. -Links: Een bomvol steegje in de Mortel bij het Stedelijk Museum. -Links: Toeschouwers en tevens figuranten van Café Mijn Tante. foto's © paul kriele, 17 februari 2015. |
Museumdirectrices …
Margriet van Boven en Ivònne Joris waren in de jaren 80 en 90 directeur van resp. Noordbrabants Museum en het Stedelijk Museum [Het Kruithuis].
Door het Hoofd [KVO] Slegers werden zij om hun kwaliteiten en hun culturele verdiensten voor de stad geapprecieerd. Onontkoombaar was, in deze folkloristische traditie dat zij om hun karakteristieken te kakken werden gezet. Dat woord paste toevallig in de vocabulaire van Van Boven. Slegers bleef dan ook toepasselijk in stijl door de leefwereld van mevrouw Van Boven ook vocabularisch uit te beelden. ..
![]() |
![]() |
Het tafereel waarin twee oud-musuemdirectrices te kakken werden gezet. Links: in rood mantelpakje Margriet van Boven [Noordbrabants Museum] en rechts met zonnebril Ivònne Joris van het SM's, voorheen Het Kruithuis. -Boven en rechts: In de scene beeldde Paul van de Laar de ontploffing van het Kruithuis uit, drie eeuwen geleden. De toeschouwers werden uitgenodigd de geluiden, die daarmee gepaard gingen, na te bootsen. foto's © paul kriele, 17 februari 2015. |
![]() |
Directrices met kontrasten
Leefmilieu en opvoeding[groot tegen klein gezin], de opleiding [MMS tegen Mulo] van de twee dames werden op een hilarische manier tegenover elkaar geplaatst. Ivonne volgde de Kunstakademie. Niet om te studeren, maar om ruig te kunnen leven. Van Boven deed Kunstgeschiedenis.
![]() |
![]() |
De een -Joris- kreeg een Picasso 'Eenzame,man op straat'. | De ander, Van Boven, ontving 'Dansende zigeunerin'. |
De een startte een kunstwinkeltje en de ander kon- met geld van pa -een galerie beginnen. De een reisde all over the World, een zwerfkatje. De ander zat bij wijze van spreken aan de Bossche locatie gekluisterd. De een begon in een monument en de andere in een ooit ontploft Kruithuis…Daar kwamen soms zes bezoekers per dag.
In de oude kerk van het Genootschap kwamen de connaisseurs. Met hen had Margriet een goed gesprek..
Ivonne leerde Boris Sipek kennen die haar beloofde van een Kruithuis een mooi museum te maken.’
Margriet en Ivonne hebben de grondslag gelegd voor wat de musea nu zijn. Ook hun neven zijn hier aanwezig,’ aldus besloot de causeur dit museumhoofdstuk: ‘Charles en René’.
Voor Ivonne had Segers het schilderij ‘Een man op straat’ van Picasso en voor Margriet een ‘Dansende zigeunerin… ‘
![]() |
![]() |
![]() |
-Boven links: Red yellow and blue. -Boven: Jeroen van de Laar, eerst als 'De Denker' van Rodin en daarop 'Het zwart vierkant van Malewitsj'. -Links: Marieke van de Laar als 'De Venus'van Botticeli. foto's © paul kriele, 17 februari 2015. |
Kunst en kolder
In een quiz mocht het publiek kunstzinnige beeltenissen raden die door de leden van de KVO -op hun persoonlijke wijze - werden neergezet. Bij sommigen viel het raden niet moeilijk omdat zij zo sterk hun figuur hadden uitgebeeld. Dat was bijvoorbeeld het geval met de met bont gemutste en met het herkenbaar oor dat Hein Trimbosch weer gaf, of ‘De Denker’ van Rodin, neergezet door een serieuze Jeroen van de Laar.
De rood-wit-gele vlag van Oeteldonk leek dan wel niet op het schilderij ‘Red –yellow en blue, maar associeerde daar wel sterk mee.
Ook een topper was ‘De Aardappeleters’, wederom een schilderij van Van Gogh, dat uitgebeeld werd door figuranten, afkomstig van café Mijn Tante.
Ook het door Marieke van de Laar uitgebeelde ‘De Venus van Botticelli’ gaf weinig problemen. Marieke kreeg er dan ook een applausje voor.
Josemieke Crebolder (eigenaresse van café M'nTante) beeldde ‘Mijn Moeder ‘uit in de Aardappeleters.
![]() |
![]() |
-Diverse toeschouwers gingen met 'authentieke' kuntwerken naar huis.. -Rechts boven: Hein Trimbosch beeldde Vincent van Gogh uit. -Rechts: Karin van Gent zong een prachtig emotioneel lied verwijzend naar Van Gogh, maar haar stemde wilde niet. 'Het was toch zo'n mooi lied,' zei ze na floop wat teleurgesteld. foto's © paul kriele, 17 februari 2015. |
![]() |
Het Laatste Avondmaal
Niet alleen zat er een raadsel achter het tafereel met de dertien ‘apostelen’. Maar al gauw dat duidelijk werd dat het hier om met ‘Het Laatste Avondmaal’ van Leonardo da Vinci ging, wist een toeschouwer de verrader Judas aan te wijzen, nog voor dat Jezus [‘de haan zal drie maal klinken’] dat kon doen.. .
![]() |
![]() |
-Boven: Zes dames uit het publiek mochten de 'Mona Lisa' -met glimlach ! - na doen. Maar er kwamen ook ontblote schouders aan te pas. .. -Rechts: De prijsuitreiking van een eerder voltrokken wedstrijdje. Opnieuw toepasselijke schilderijen, zoals 'het Jongetje met de traan' en een afbeelding van de 'Bossche Mona Lisa' [de Zoete Moeder]. foto's © paul kriele, 17 februari 2015. |
![]() |
Na deze sessie werden mensen uit het publiek uitgedaagd een kunstzinnig tafereel na te bootsen, zoals de Mona Lisa. Het wereldberoemde schilderij werd, compleet met de zoete glimlach, door zes dame neergezet. Maar daarbij hoorde ook
een ontblote schouder.. . Hilariteit alom!
![]() |
![]() |
-Boven:De Aardappeleters door figuranten afkomstig van cafée M'n Tante. -Rechts: Het Laatste Avondmaal waarin Jezus [Jeroen van de Laar [links] Judas [rechts] aanwijst als zijn verrader, maar een toeschouwer was Jezus dit keer vóór.. |
![]() |
![]() |
Deze jongeman [middenin] wees op het Laatste Avondmaal al bij voorbaat Judas als de verrader aan. foto's © paul kriele, 17 februari 2015. |
Spreekstalmeester, componist, musicus en tekstschrijver Cees Slegers maakte het volgende tafereel extra spannend door de voorste rijen te verzoeken eerst door de knieën te zakken, anders was dit tafereel niet voor iedereen te zien. Het rijtje mannen diende het beeldje Manneke Pis uit te beelden, hetgeen een weifelende vertoning werd met veel improvisaties.
![]() |
![]() |
![]() |
-Boven: Zes mannen werden uitgedaagd om 'Manneke Pis' na te bootsen. Dat ging met veel gelach en improvisaties gepaard. Eerst moesten de voorste rijen door de knieën anders konden de achtersten het niet zien.. -Links en rechts onder: De prijsuitreiking met 'kostbare' schiliderijen. Bart Eigeman was een van de zes.. foto's © paul kriele, 17 februari 2015. |
![]() |
![]() |
-Rechts boven: Tot slot verzocht Slegers het publiek de 'Tuin der Lusten' na te bootsen..Dat werd een hilarische vertoning met omhelzingen en danspasjes. -Rechts: Er vielen ook scherven, maar de kostbaarste stukken bleven gespaard.... foto's © paul kriele, 17 februari 2015. |
![]() |
Elk van de deelnemers en de prijswinnaars gingen met een ‘authentiek‘ kunstwerk naar huis.
Maar eerst nog mocht het publiek de Tuin der Lusten nabootsen .
Dat beroemde drieluik veroorzaakte in het publiek hilarische omhelzingen en intieme danspasjes.
![]() |
![]() |
Vanaf de Mortel en via de Verwersstraat trok de stoet via de Parade naar de Bethaniëstraat met bestemming Azijnfabriek. |
foto's © paul kriele,17 februari 2015. |
Na een slotmuziekje toog de Phanphare met in haar kielzog het volluk, door de Mortel, via de Parade, naar de Azijnfabriek. Daar zou een speciale uitzending van Kunst en Kitsch plaats vinden. Of daar al die uitgedeelde kunstwerken opnieuw op waarde werden geschat..? Dat hebben we niet meer meegemaakt.
Terug naar boven