Zoeken
Janice mode puur op Nederlandse basis
Printerversie |
Janice is de zoon van een Bossche horecaman in hart en nieren. Vader Rico Bosmans was o.a. eigenaar van enkele goedlopende zaken in hartje Den Bosch: Cuba Libre en Sylva Ducis. Begrijpelijk dat hij hoopte dat zijn zoon dat kapitaal zou voortzetten. Maar Jan raakte al van kinds af aan geïmponeerd door mode en bezield om kleding te ontwerpen.
Janice Bosmans, een ondernemer in de mode, die geheel zijn eigen smaak volgt en ook in alle opzichten Nederland als thuisbasis aanhoudt. Janice raakte in Nederland onder meer bekend van Catwalk en 'Kijk dit nou' bij TMF, maar er komen meer programma's waarin de Bosschenaar participeert. foto © paul kriele, 10 maart 2010. |
De weg naar een positie in de horeca - door zijn ouders gestuurd - beviel hem helemaal niet. Het naar school gaan, laat staan een hotelschool, was niet zijn stijl. Driekwart jaar hield hij het er vol, zo’n ‘verschrikkelijke hekel dat hij aan die school kreeg. ‘Ik voelde me er niet op mijn plaats.’
Maar wat dan? Studeren was geen optie. Dat was voor vader Rico wel duidelijk. ‘Jans wens, die hij van kinds af aan al koesterde, kwam toch op zijn pad: de mode. Nu zegt hij: ‘Ik ben erin gerold’. Dat modetraject begon bij Jan met een stage in een Bossche modewinkel.
De volgende stap was een stage bij FION confectie waar hij vier jaar het modevak heeft doorlopen. De climax was dat op het einde van die rit Jan FION overnam ! FION is de merknaam van de confectie van Vlisco stoffen, waarvan de modellen ook weer in Janice’ ateliers worden vervaardigd.
Jan die intussen is omgedoopt in Janice, zit nu vier jaar in het modevak. Naast de confectie van FION is er inmiddels ook een eigen modelijn opgezet: ‘Pret à porter exclusief’ merendeels tops. Daarin ligt Jans creativiteit.
Voor de overname van ‘FION’ werkte Jan al in opdracht. Dat waren particulieren die speciaal maatkleding wensten of voor een gelegenheid een ontwerp lieten maken. ‘Dat gebeurt overigens nog steeds,’ vertelt Jan al wijzend op een collectie bruidskleding die klaar hangt.
Een van Janice' modellen uit de collectie zomer 2010. |
Jans modelijn begint bij een visie: ‘Ineens ontstaat een wereld om me heen, ‘zo recapituleert hij de opeenvolgende fasen. Ik let niet zozeer op de mode van de straat, maar werk meer vanuit zijn gevoel.
Van het ontwerpen en het omzetten in patronen volgen het maken en het vervaardigen ervan. Alles ‘Dutch made’, want mode is voor Jan iets dat voortkomt uit zijn gevoel.
Dat ontwerpen gebeurt samen met Vera die voor hem de patronen maakt. ‘In het begin deed ik dat ook nog zelf’. Dan worden die patronen geknipt en genaaid, maar in elke fase zit ik er bovenop,‘ zegt Janice drukpratend terwijl intussen zijn ogen steeds draaien naar de wereld om hem heen, de gasten, de ontvangstkamer en de ateliers daarachter. Tenslotte worden de patronen door een team verder uitgewerkt en gaan dan naar de naaiateliers op de bovenverdieping van het pand in Cromvoirt waar een tiental coupeuses aan brede tafels aanzitten. Aan lange rekken hangen de veelkleurige en handgemaakte modellen voor het aanstaande zomerseizoen.
De ateliers van Janice in Cromvoirt, waar in de naaiateliers en de patroonafdeling de visie van Janice wordt uitgewerkt en omgezet tot modellen van Janice' modelijn 'Pret à porter exclusief'. foto's © paul kriele, 14 maart 2010. |
‘Ik let wel op het straatbeeld, maar ik ben van mening dat de Brabantse vrouw meer dan een Amsterdamse er moeite voor doet in de mode te blijven. Vrouwen in Den Haag en Brabant zijn modegevoeliger dan die van Amsterdam.’
Jan geeft als voorbeeld zijn oma die elke week naar de kapper ging. Dat doet een Amsterdamse beslist niet. Modebewuste vrouwen zie je veel vaker in Den Haag en in Brabant. Daar zijn ze op dat gebied veel alerter.
Mijn streven is steeds ergens de luxe te zoeken, bijvoorbeeld door volume te maken, waardoor je meer vrouw wordt.’
Jan moet bekennen, dat Amsterdam hem niet continu trekt. ‘Ik kan er niet te lang zijn Ik ben een Brabander in hart en nieren. In Amsterdam denken de ontwerpers apart te zijn, maar daar is het toch allemaal van hetzelfde. Eigenlijk wordt iedereen er door elkaar beïnvloed. Hier bij Den Bosch ben ik uniek, ook blanco. Ik ontwerp vanuit mijn hart, wat ik mooi vind en ook wat ik soms zie in de wereld om me heen.’
Veelkeurig
‘In de zomer heb ik voor de collectie altijd iets kleurrijks in gedachten. Dan is het vrolijk, de zon schijnt, kleuren passen daarbij, ’s winters dan is het eerder donker. In dat seizoen heeft men behoefte aan bescherming, doet een sjaal om en draagt vaker een vest. Wat de modekleuren betreft richt ik mij In die periode op donkerblauw, zwart, beige en zandkleuren.’
In 35 verkooppunten exklusief
De merknaam Janice is inmiddels over 35 verkooppunten in Nederland verspreid. Dat is recentelijk zo gegroeid . We streven binnen twee jaar tot 50 verkoopadressen te komen. Dat is het maximum. Niet meer, want de exclusiviteit moet bewaard blijven.
En ook geen ateliers in Korea noch in Thailand. ‘Dat kan daar niet,’ stelt Janice resoluut vast. ‘Het product is er niet naar. In mijn mode zit het gevoel. Zelfs de geur, de lintjes de zakken waarin de modellen zijn verpakt, alles is in Nederland en met de hand, stuk voor stuk gemaakt. Bij mij betaal je de liefde voor het vak. Bij een ander voor de marketing.. .’
Janice, die twee-en een half jaar geleden bekend raakte door zijn deelname aan het Programma Catwalk, begint binnenkort bij TMF met weer een nieuw programma: Check –it. Dat is specifiek afgestemd op zijn doelgroep. En natuurlijk draagt zijn naam internationaal ook uit door de modeshows, waar voor de modewereld van Nederland en de pers de ‘Pret à porter exclusief’ wordt getoond.
Terug naar boven