Maastricht: Stroomstoring Tefaf zonder diefstal

Printerversie
Gepubliceerd op: 13-03-2010 | Gewijzigd op: 29-03-2012
 
Mede-oprichter van Tefaf Clemens en Neeltje van der Ven op deze foto tijdens de Art -Fair in april 2009 in de Bossche Brabanthallen samen met prof. dr. Jos Koldeweij.
Koldeweij jr. loopt wat de kennis van middel eeuwse kunst betreft in het voetspoor van zijn vader.
foto © paul kriele, 18 april 2009

 

Donderdag 11 maart 2010 ging officieel de kunst-en antiekbeurs Tefaf in het MEC in Maastricht open. Daar waren bijna 10.000 gasten bij aanwezig, van wie er bijna 200 met privéjets kwamen aangevlogen. Maison van den Boer uit Veghel mocht deze gasten gedurende de gehele middag van exclusieve hapjes en drankjes voorzien, maar daar werden dan ook 600 man/vrouw personeel voor ingezet.
Nu is Tefaf Maastricht geen Bossche aangelegenheid. Maar Clemens van der Ven, mede-oprichter en vice-directeur [1988-1999], presenteert zich jaarlijks met een riante stand van 'VanderVen&VanderVen antiquairs' met veelal Chinees porcelein en terracotta op de beurs, die van 12 t/m 21 maart duurt.
Bovendien is Ben Janssens, zoon van de gepensioneerde Vughtse huisarts Ben Janssens [85 jr.], voorzitter van de Tefaf.
Nieuwste van de in totaal 218 exposanten zijn een handelaar uit Uruguay en een Chinese kunstverzamelaar: Peking Fine Arts.
exclusief bericht/ werk
Merkwaardig feit is dat we daarover berichten, maar dat komt doordat de opening gebeurde met een stroomstoring. Dat zou uit een film kunnen zijn, over een kunstroof door een bende die van de [bewust gekozen] gelegenheid gebruik maakt om enkele duurste kunstschatten wegritst.
Omdat er geen media niets specifiek over de stroomstoring op de Tefaf schreef, nemen we dit bericht alsnog mee.
Achteraf blijkt dat Maison van den Boer de ovens te zeer heeft belast waardoor de schakelingen doorbrandde. Maar Tefaf ziet dit soort berichten niet graag de wereld overgaan.  Dat kan de reden zijn dat er een waas van geheimzinnigheid over dit voorval hangt. Bij de stand van Buccellati werd tijdens een presentatie aan potientiële klanten enkele kostbare juwelen gestolen.

Het duurste werk is een zelfportret van Rembrandt van 18 miljoen en een portret van George Washington [1822] van 18 miljoen en een Madonna met kind [Boticelli] voor 11 miljoen. Maar ook voor 5 miljoen euro is er wat te koop, zoals een schilderij van een jongenman van Peter Paul Rubens.
Geld speelt geen rol
'Prijzen spelen bij 'het grote geld' geen rol,' zegt hr. Koldeweij uit Helvoirt, kenner van middel eeuwse kunst en zelf vaak vertegenwoordigd op de Tefaf.  'Uit landen zoals Saoedië Arabië, of neem nu Urugauy en de VS, daar komen dan die yets vandaan. Voor hen maakt een Rembrandt, een Boticelli, of een Rubens van 18, resp. 11, resp. 5 miljoen niets uit.

In de categorie van de Tefaf-deelnemers is het de kunst belangstelling te trekken bij de geldschieters.Toevallig zitten er onder die kunsthandelaren juist veel Nederlands - joodse - zakenlui,' licht Koldeweij sr. toe. 'En dat alles tesamen maakt de Tefaf wereldwijd tot een succes.'



Terug naar boven