Betere kwaliteit maar ook duurdere transferia

Printerversie
Gepubliceerd op: 28-03-2014 | Gewijzigd op: 29-03-2014
Omdat de provincie de aspecten transferia en het busvervoer naar de binnenstad buiten de concessie Openbaar Vervoer 2015 heeft gehouden wordt het geen taak vande nieuwe concessiegerechtigde busmaatschappijen. Daarom pakt de gemeente dit, bij monde van wethouder Jan Hoskam, zelf [pro-actief] op.
Hoskam wil en kan niet wachten tot december wanneer de concessies moeten zijn toegekend. De provincie blijkt nog met de door haar gemaakte rekenfout in de maag te zitten. Een geïrriteerde Hoskam : Niet alleen ik, maar alle Brabantse gemeenten willen ruim voor 1 januari 2015 duidelijkheid! '
Wethouder Jan Hoskam: 'Gemeente pakt zelf transferiavervoer en kleine busdiensten op.
 

foto © paul kriele, 11 maart 2013.


Daarom gaat de gemeente het aspect  transferia zelf overnemen en ondermeer de kwaliteit er van verbeteren door de inrichting onder meer met pick-up points en gratis fietsenstallingen.

De tarieven gaan van €  3 naar  € 4 per auto omhoog. De frequentie blijft hetzelfde.

Daarnaast  pakt de gemeente ook het vervoer vanaf de lijndiensten, via kleine busjes[schone diesel]  naar de binnenstad zelf op. Dat gratis vervoer is voor een proef van twee jaar. Deze busdiensten naar de binnenstad kost de gemeente € 1,3 miloen. Mede door verhoging van de prijzen voor de transferia met 1 euro naar 4 euro per auto, kan dat betaald worden.

vwb de planning. Het is nog niet aan te geven in welke maand werkzaamheden of acties plaatsvinden. De bedoeling is om na besluitvorming door de gemeenteraad zo snel mogelijk over te gaan tot aanbesteding van kleinschalig busvervoer in de binnenstad en het transferiumvervoer te gaan regelen. Wat betreft de uitvoering van de eerste fase Binnenstadsring. Ook daarbij is het de bedoeling om zo snel mogelijk de voorbereidingen daarvoor te treffen na besluitvorming door de gemeenteraad.




zie ook artikel  van Aanleg Binnenstadsring met bushalten  dd. 28 maart 2014.