Arriva: Ook voor de stadslijnen negen electrische bussen

Printerversie
Gepubliceerd op: 29-03-2018 | Gewijzigd op: 29-03-2018
Arriva heeft donderdagmorgen 29 maart 2018 in oud Orthen, in het schakelstation van Essent, negen electrische bussen aan de pers getoond. Deze negen gaan vanaf 1 april 2018 rijden op de lijnen 8 en 9. Het zijn lichtgewicht bussen die geen uitstoot van uitlaatgassen hebben en bovendien geruisloos rijden. Extraatje is dat de bussen iets luxer zijn uitgevoerd en zijn  uitgerust met USB-oplaadpunten, WiFi en een extra in-en uitstapdeur.

-Boven: De 'openingshandeling' door
gedeputeerde Christophe van der Maat.
-Rechts boven: Een van de negen nieuwe
electrische bussen voor de stadsdienst.
-Recht: Het oplaadsysteem
langs de route bij een bushalte.


foto's © arriva, maart 2018.
...........................................................................................

Gedeputeerde Christophe van der Maat [Mobilteit en Samenwerking]  verrichtte de openingshandeling.Ook wethouder Jan Hoskam was aanwezig. Van der Maat: 'In 2025 zal- in dit tempo -al het  Openbaar Vervoer in Brabant  op zero emissie uitkomen.' Den Bosch was twee jaar geleden een van de eersten steden met -drie-  electrische stadsbussen.
De bussen worden overdag opgeladen bij het laadstation aan de halte Maasoever. Daar komt een bus aan de beurt. De aankomende chauffeur wisselt tijdens het ladenvan de door hem verlaten bus naar een ander - al opgeladen bus- voor het voortzetten van zijn diestregeling.
Per minuut wordt ongeveer 5 kw geladen [goed voor 5 km]. De routevan lijn 8 bedraagt  20 km.

Negen nieuwe electrische bussen
van Arriva. Deze gaan vanaf
1 april 2018 rijden op de lijnen 8 en 9.
.............................................................................
 
 

Bericht van 10 mei 2016 Invoering van eerste electrische bussen op transferiumlijnen

Dinsdagmorgen10 mei 2016 werd door wethouder Jos van Son bij het Transferium op het Pettelaarpark de eerste bus op accu's geïntroduceerd. Met Ietze van der Meer, directeur Techniek bij  Arriva, werd daarna een rondrit gemaakt met twee bussen: een inductiebus en een pantograaf*.
De introductie is een antwoord op de beheofte aan een meer duurzame en schone stad. Auto's zijn de grootverbruikers van fossiele brandstoffden.  30% van de verbruikte energie in de stad komt van auto's, bussen en  vrachtverkeer.


Archieffoto van de introductie
van de stadsbussen van Arriva.


foto © paul kriele, 29 oktober 2014.

De eerste electrische bussen [ er rijdt al een gratis busje door het centrum- komen op de lijnen Transferium Pettelaarpark-Parade en op de lijn De Vliert- St. Josephstraat.

*Een pantograafbus neemt stroom af vanaf een vast oplaadpunt en een inductiebus krijgt zijn stroom vanaf bepaalde plekken in het wegdek die de stoom naar de bus overzetten.

Terug naar boven