Fietsen: meer stroken/banen+terugdringen diefstal

Printerversie
Gepubliceerd op: 03-12-2009 | Gewijzigd op: 10-12-2009
Boven: Fietsstroken, zoals langs de Graafseweg komen er meer.
foto © herman van boxtel, 4 november 2009 [boven]..
Rechtsboven: Ook de Parklaan en de Zuidwal krijgen aparte fietsbanen. foto © paul kriele, 27 juli 2009.
 

Aanleg fietsstroken op drukke fietsbanen [naar Station] en gratis fietsenstallingen [Wolvenhoek en Kerkstraat] en terugdringen fietsendiefstallen zijn de prioriteiten die de gemeente zichzelf voor komend jaar stelt.

Helaas gaan de diefstallen van fietsen -na 2006 - weer omhoog naar 2000 [in 2006 was dat 1300]. Die moeten tov 2008[1956] met een kwart naar beneden. Dat gaat  gebeuren door exra toezicht op diestalgevoelige plekkee speciale  diefstalbestendige fietssloothouders en gratis stallen in bewaakte stallingen, waar ook voorzieningen [fietsenmaker, toiletten en kluisjes] beschikbaar zijn.

Veiliger fietsen wil de gemeente realiseren door de aanleg van rood geasfalteerde fietstroken op drukke routen: Rijnstraat, Parklaan-Zuidwal en Graafseweg. Ook  worden andere fietsbanen [Hervensebaan, Zevenhontseweg en Lagelandstraat] geasfalteerd.
Langs de Graafseweg en de Maastrichtseweg komen fietsstraten. In 2010 wil de gemeente € 8 miljoen aan fietsprojecten uitgeven.
Van de drukke routen vanaf Maaspoort en vanaf West naar het station maken per dag 8.000 resp. 13.000 fietsers gebruik . Langs die drukke routen vanuit Vlijmen, Maaspoort en Heeswijk-Dinther wordt een aparte fietsbaan aangelegd.

zie ook fietsbanen