Opening loop en fietsbruggen station Oost

Printerversie
Gepubliceerd op: 12-04-2004 Loop-en fietsbruggen bij station Oost  bericht van  22 oktober 2003/ geactualiseerd 12 maart 2004.  
De loop-, fietsbruggen nabij Station Oost worden op 1 april 2004 opgeleverd. Dat zegt R.Klaassen, projectleider Beton-en Waterbouw van Heijmans. De bruggen zijn vooral bedoeld voor de leerlingen van het Piersoncollege die dagelijks enkele malen de drukke Bruistensingel moeten oversteken. Nog niet bekend is of die opening met een officieel tintje gepaard gaat.
Op 22 oktober 2003 meldde de Nieuwsbrief: De werkzaamheden nabij station Oost voor de aanleg van voetgangersbruggen en fietsbruggen verloopt voorspoedig. De bruggen dienen het langzaam verkeer van de drukke oversteekplaatsen in de Zandzuigerstraat en op de Aartshertogenlaan te weren.

De grote steunen waaraan de hechtbalken van de brug worden bevestigd.
foto's © gerard monté, 2 november 2003.
 
  De dragers en leggers voor de bruggen die naast de spoorlijn zijn aangelegd.

Zaterdag 25 en zondag 25 oktober 2003 werden bij station Oost, de viaducten voor fietsers en voetgangers over de Bruistensingel geplaatst. De montage gebeurde aan de perrons van het station, naast het spoorwegviaduct. Zaterdag is er voor het verkeer een versmalde doorgang en vanaf zaterdagavond tot en met maandagmorgen een algehele afsluiting van de Bruistensingel.
Door de afwerking en de eindmontage van brugdek en leuningen blijven dit jaar de rijbanen maar gehalveerd open. 

Loop-en fietsbruggen: lastig karwei  bericht dd. 12 maart 2004.
Voor Heijmans was het karwei tamelijk gecompliceerd Ten eerste was het al moeilijk een visueel bedachte opzet [het ontwerp] in een technische werktekening om te zetten. Ook voor wat betreft de details. Ontwerper Van de Wildenberg wilde tijdens de aanleg ook graag de vinger aan de pols houden.... .Het was dus een lastig verhaal, aldus Klaassen.
Dat het op een gegeven moment fout ging kwam door een persoonlijke vergissing, een misrekening in de maatvoering waardoor de aansluitingen op de hoofdbuis allemaal 1 cm er naast zaten. Toen moest alles terug naar de constructieplaats. Dat foutje heeft bij elkaar 2 maanden vertraging veroorzaakt, zegt Klaassen. In plaats van eind januari 2004 is het nu eind maart geworden.

Terug naar boven