Medewerkers gemeente met titel ‘Best schrijvende ambtenaar’

Printerversie
Gepubliceerd op: 10-11-2016 | Gewijzigd op: 10-11-2016
 
Donderdag 10 november 2016 zijn in Utrecht de medewerkers van de gemeente 
tot ‘Best schrijvende ambtenaar 2016’ uitgeroepen. Die titel reikte Frits Spits in de finale van de twaalfde editie van de Nationale Schrijfwedstrijd, uit.  

De afgelopen vier jaar mochten alleen medewerkers uit de gezondheidszorg en financiële wereld een tekst inzenden. In 2016 was de wedstrijd weer gericht op ambtenaren. Zij konden een heldere en eenvoudige publiekstekst inzenden en daarmee de titel ‘Best schrijvende ambtenaar 2016’ winnen.
Finale
Julia Borgers, Marieke van Stratena en Miriam Castricum en van de afdeling Publieke Dienstverlening stuurden samen een brief in over een gevoelig onderwerp, namelijk hoe ouders van een adoptiekind de ‘oude’ persoonsgegevens van het kind kunnen laten verwijderen. De jury beoordeelde de inzending als beste.
 Radiomaker en taalliefhebber Frits Spits reikte aan hen de ‘Gouden Veer’ uit. Naast het schrijverstrio van de gemeente ’s-Hertogenbosch maakten nog vier andere inzendingen van overheidsorganisaties kans op de titel.
Klare taal
De gemeente ’s-Hertogenbosch is al jarenlang actief bezig met het project ‘Klare taal’. Medewerkers leren brieven en teksten voor inwoners in eenvoudig Nederlands te schrijven. Uit onderzoek blijkt dat inwoners de brieven die in klare taal zijn geschreven beter waarderen en begrijpen.

Het project werpt zijn vruchten af. In 2007 won een medewerker van de gemeente ’s-Hertogenbosch de Gouden Veer en meerdere malen stonden medewerkers in de finale.


Meer informatie over de wedstrijd: www.nationaleschrijfwedstrijd.nl