Zoeken
Gemeente beperkt dienstverlening aan inburgeraars
| Printerversie |
Dit jaar was voor het laatst dat 'Den Bosch' nieuwkomers inburgerde met het aanbieden van een inburgeringstraject. Maar doordat de gemeente nog enkele plichten heeft en aanpassingen nodig zijn, lopen de procedures nog even door en richt de gemeente zich op de informatieverstrekking rond het inburgerschap, een traject waarvoor elke nieuwkomer zelf verplicht en verantwoordelijk wordtDoor 's Rijks bezuinigingen, die nu al zijn ingegaan, is dat vanaf 2014 helemaal afgelopen. Per 1 januari 2013 is door de dan ingevoerde nieuwe wetgeving, de inburgeraar zelf verantwoordelijk voor het verweven van een Nederlands burgerschap.
Vanaf 2013 richt de gemeente zich op inburgeringsplichtige nieuwkomers en op mensen met een taalachterstand die een bijstandsuitkering ontvangen. De inzet richt zich specifiek op het vinden van werk in combinatie met het leren van de taal.




